Homepage    |  Inhaltsverzeichnis - Contents
 
 INFORMATIONEN  zum  WIEDERAUFBAU  KOSOV@
Inhalts-Verzeichnis

Kosovo + Kosova  =  Kosov@
  (serbisch)      (albanisch)
Angebote und Nachfragen
werden vermittelt bei

http://www.osnabrueck.
netsurf.de:8080/~dbein/
wiederaufbau.htm
 Kosovo + KosovKosov@
    (serbian)      (albanian)
einige der vielen interessanten LINKS auf der Internetseite
BMZ - Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung
Kontaktaufnahme zur Arbeitsgruppe Wiederaufbau Südosteuropa
wa990812b.htm    Stand: 06.08.1999     http://www.bmz.de/aktuell/ak1999071301.html
sind  h i e r  zu lesen (Stand: 13.08.1999)

bfai Bundesstelle für Außenhandelsinformation

OBNOVA EBRD UNITED NATIONS UNCSD - United Nations Common Supply Database IAPSO
Link to new albanian map of Kosova  Link to detailed new map of Kosova  197 KB


http://194.195.194.147/news_bfai/main06_2a.asp?id=162
 
Presseinformation

Balkan/Kosovo – Sonderausgabe "bfai-info Osteuropa" - (Köln, 20.07.99)

Im Rahmen einer Initiative der Bundesregierung zur Unterstützung der deutschen Wirtschaft hat die bfai eine Sonderausgabe der Zeitschrift "bfai-info Osteuropa" mit den wichtigsten Informationen zu den Ländern dieser Region und zum Wiederaufbauprogramm Kosovo/Balkan herausgegeben.

Der vor kurzem gebildete bfai-Informationsstab Südosteuropa wird auch nach Herausgabe dieser Sonderausgabe weiter in der Zeitschrift "bfai-info Osteuropa", im Auskunftsservice und den bfai-Datenbanken über die Entwicklung und Beteiligungsmöglichkeiten für deutsche Unternehmen berichten. Ende August startet die bfai außerdem eine Extraseite im Internet.

In der Sonderausgabe geben die Experten der bfai auf 72 Seiten Informationen zu Projektwünschen, wirtschaftlicher Entwicklung, rechtlichen Bedingungen für deutsche Unternehmen, Messen, die in diesem Jahr stattfinden werden, Reiseformalitäten, Beteiligungsmöglichkeiten und Kontaktadressen für die Länder Albanien, Bosnien-Herzegowina, Bulgarien, BR Jugoslawien, Kroatien, Mazedonien und Rumänien.

Die Sonderausgabe der "bfai-info Osteuropa" ist beim bfai-Kundencenter (Tel.: 0221/2057-316, Fax: 0221/20 57-212) zum Preis von 12 DM erhältlich. Ein Jahresabonnement der alle zwei Wochen erscheinenden Zeitschrift kostet 230 DM. Ansprechpartner im bfai-Auskunftsservice sind Dr. Elfi Schreiber, Referat Mittel- und Osteuropa, (Tel.: 0221/2057-445) und Dr. Reinhard Kopka, Referat Projekte und Auslandsausschreibungen (Tel.: 0221/2057-335).

_______________________________________________________________________
http://194.195.194.147/news_bfai/main06_2a.asp?id=160
 
Presseinformation

Balkan/Kosovo - neuer Schwerpunkt der bfai-Berichterstattung - (Köln, 08.07.99)
 
Zur Unterstützung der Aktivitäten der deutschen Wirtschaft auf dem Balkan hat die bfai einen Informationsstab gebildet, der in engem Kontakt mit den offiziellen nationalen und internationalen Stellen als zentrale Anlaufstelle der deutschen Wirtschaft für die Beschaffung von Informationen über die Märkte und Geschäftsmöglichkeiten der Region dienen soll. Erste Ansprechpartner in der bfai sind die Leiterin des Referates für Mittel- und Osteuropa, Dr. Elfi Schreiber (Tel.: 0221/20 57-445), und der Leiter des Referates für Projekte und Auslandsausschreibungen, Dr. Reinhard Kopka (Tel.: 0221/20 57-335).

Der Wiederaufbau und die Lage auf dem Balkan werden künftig Schwerpunktthemen der bfai-Berichterstattung sein. Fakten über die wirtschaftlichen und rechtlichen Bedingungen in den betroffenen Ländern sowie ausgewählten Branchen werden ebenso wie Informationen über die Programme bi- und multilateraler Geber, Geschäftswünsche und öffentliche Ausschreibungen laufend von den bfai-Experten vor Ort und in Deutschland zusammengestellt. Sie werden über die aktuellen Informationsdienste, die Datenbanken, das Internet (www.bfai.com) und den Auskunftsservice der bfai abrufbar sein.

Zu Beginn dieser Initiative wird die bfai eine Sonderausgabe der Zeitschrift „bfai-Info Osteuropa“ herausgeben, die die wichtigsten Informationen zum derzeitigen Stand liefern wird. Die Sonderausgabe wird ab dem 22. Juli 1999 beim bfai-Kundencenter (Tel.: 0221/20 57-316, Fax: 0221/20 57-212) erhältlich sein.

bfai, Agrippastr. 87-93, 50676 Köln, Tel. 0221/20 57-270, Fax: 0221/20 57-212

_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
http://194.195.194.147/news_bfai/news.asp#161
 
bfai News-Ticker  Freitag, 13. August 1999

Neu! Kosovo/Südosteuropa+++Kosovo/Südosteuropa: alle aktuellen Berichte, Ausschreibungen, Projekte und Kontaktadressen jetzt zentral in unserer Datenbank 'Länder und Märkte'; Stichwort: Kosovo
 

Im Rahmen der Initiative der Bundesregierung zur Unterstützung der deutschen Wirtschaft sind die Region Südosteuropa und der Wiederaufbau in der Region Kosovo Schwerpunktthemen der aktuellen bfai-Berichterstattung.

Alle Informationen zu diesen Themen sind wie üblich in den einzelnen Datenbanken der bfai zu jedem Land abrufbar.

Zur Erleichterung Ihrer Recherchen hat die bfai jetzt einen zusätzlichen Rechercheweg geschaffen. Alle seit Mitte Juni 1999 von der bfai veröffentlichten Berichte, Daten, Ausschreibungen, Projekte und Kontaktadressen zu den vom Stabilitätspakt Kosovo/Südosteuropa betroffenen Ländern Albanien, Bosnien-Herzegowina, Bulgarien, BRJugoslawien, Kroatien, Mazedonien und Rumänien sind ab sofort auch zentral in der Datenbank "Länder und Märkte" auffindbar.

Geben Sie einfach im Feld "Freitext" das Stichwort "Kosovo" ein und schauen Sie sich die kostenlose Titelübersicht für alle Länder an. Wenn Sie hingegen nur an Informationen aus allen Datenbanken zur Region Kosovo interessiert sind, so geben Sie bitte ""Kosovo" und "Jugoslawien"" ein. Möchten Sie nur Informationen aus allen Datenbanken zu Rumänien, so geben Sie bitte ""Kosovo" und "Rumänien"" ein.

Achtung! Volltextrecherchen sind kostenpflichtig.

Für die Volltextrecherche benötigen Sie ein Kennwort, das Sie direkt online erhalten können, wenn Sie in die Datenbank "Länder und Märkte" hineingehen. Hierfür ist eine einmalige Gebühr in Höhe von 40,00 DM zu entrichten. Das Kennwort berechtigt Sie zur Recherche in allen bfai-Datenbanken. Der Preis pro Meldung, die Sie sich ansehen, ausdrucken oder herunterladen, beträgt 5,00DM für die Datenbank "Länder und Märkte".

P.S. Sollten Sie nach der Recherche noch weitergehende Fragen haben, so senden Sie Ihre Frage einfach an: bfai@geod.geonet.de (Achtung! Falls zur Beantwortung Ihrer individuellen Fragen zusätzliche Recherchen notwendig sind, so müssen Ihnen hierfür 40,-DM in Rechnung gestellt werden.)

Die Volltexte zu diesen Kurzfassungen finden Sie in den bfai-Datenbanken im Pool "Länder und Märkte".

Kurzfassungen von den interessantesten Berichten unserer Auslandskorrespondenten finden Sie auch in unserer zweiwöchentlich erscheinenden Zeitschrift "Weltwirtschaft Kompakt". Bestellen Sie ein Probeabonnement zum Vorzugspreis!

_______________________________________________________________________
http://www.bfai.com/main02.htm
 
Datenbanken

Die bfai-Datenbanken bieten Ihnen alle wichtigen Exportinformationen für über 150 Länder auf einen Blick.

Sämtliche Informationen können per Mausklick auf den eigenen Bildschirm geladen oder ausgedruckt werden.
Die Förderdatenbank ist gratis, die Recherche in allen anderen Datenbanken kostenpflichtig. Die einmalige Gebühr für das Kennwort beträgt 40,-- DM. Pro Meldung, die Sie sich ansehen oder ausdrucken, fallen je nach Datenbank 3,50 DM oder 5,00 DM an. Die komplette Ansicht eines Landes in der Zolldatenbank kostet 40,- DM. Am Monatsende erhalten Sie jeweils die Rechnung. Die Titelübersichten sowie Beispieldokumente
_______________________________________________________________________
http://www.bfai.com/odars-web/laender.x/bin/freehint.cgi?key=20894
 
Um dieses Dokument im Volltext sehen zu können, benötigen Sie ein Kennwort. (Einmalige Gebühr: 40 DM)

Wenn Sie sich jetzt online bei uns anmelden, haben Sie bereits in wenigen Augenblicken Zugriff auf den Volltext der bfai-Datenbanken.

Natürlich können Sie Ihr persönliches Kennwort auch per Post, Fax oder E-Mail bei uns anfordern.

Bitte wenden Sie sich dazu an die

Bundesstelle für Außenhandelsinformation
Frau Angela Brons
Postfach 10 05 22
50445 Köln

Fax: 0221/20 57-212, -262, -275

    Bestellen per E-Mail

 Die Kosten pro Dokument variieren je nach Art der Information:

 Länder und Märkte:                                    5,00 DM
 Geschäftswünsche:                                     5,00 DM
 Investitions- und Entwicklungsvorhaben:       5,00 DM
 Ausschreibungen:                                        5,00 DM
 Rechts- und Patentanwälte:                          3,50 DM
 Auskunfts- und Kontaktstellen:                     3,50 DM
 
     Zum Schnuppern einige Dokumente in der Vollansicht !

© 1997, designed by infoware GmbH, Köln

_______________________________________________________________________
http://www.bfai.com/main02_1.htm
  • Kosovo-Konflikt und Folgen für die Wirtschaftsregion
  • Land und Leute
  • Chaos im Kosovo lichtet sich langsam
  • Ausländische Unternehmen stehen beim Wiederaufbau in Jugoslawien Schlange
  • PROJEKTE: Ausländische Unternehmen interessiert am Wiederaufbau derInfrastruktur
  • Anschriften wichtiger Kontakstellen
  • Hinweise zum Beschaffungsverfahren der Europäischen Kommission für die Nachfolgestaaten des ehemaligen Jugoslawien (ohne Slowenien)
  • Stabilitätspakt für den Kosovo fördert regionale Kooperation
  • Gratwanderung für das Interims-"Wirtschaftsministerium" im Kosovo
  • EU größter Anreiz für Südosteuropa
  • EU startet Wiederaufbau im Kosovo
  • Druckmaschinen im Kosovo dringend gesucht
  • _______________________________________________________________________
    _______________________________________________________________________
    http://europa.eu.int/comm/dg1a/obnova/index.htm
     
    What is OBNOVA ?

    The OBNOVA Programme is a European Community initiative for the rehabilitation and reconstruction of Bosnia and Herzegovina, Croatia, the Federal Republic of Yugoslavia and the Former Yugoslav Republic of Macedonia (FYROM).

    The OBNOVA Programme has been created in July 1996 (Council Regulation (EC) n°1628/96, amened by Council Regulation n°2240/97 and Council Regulation n°851/98). It aims to reinforce the Dayton Accord and the peace agreements signed in Paris on 14 December 1995.

    The main priorities for OBNOVA funding are:

    Participation in invitations to tender and contracts is open on equal terms to all natural and legal persons of the Member States and of the Recipient States.

    Working with OBNOVA

    Service Contracts:

         Tender Forecasts
         Calls for Expression of Interest
         Open Tenders

     Works & Supply Contracts :

         Open Tenders

    _______________________________________________________________________
    http://www.ebrd.com/english/procure/main.htm
     
    Procurement

    The EBRD's Procurement Policies and Rules are based on the fundamental principles of non-discrimination, fairness and transparency. They are designed to promote efficiency and effectiveness and to minimise credit risk in the implementation of the Bank's lending and investment operations. As well as securing the efficiency of the Bank's own projects, the implementation of projects based on EBRD's procurement policy promotes:

  • the development on a national level of public procurement systems based on principles and procedures of highest international standard;
  • increased participation by foreign enterprises in EBRD-financed projects and greater involvement by the international business community in the Bank's countries of operations;
  • the introduction of innovative contracting models and solutions based on a strong private sector involvement in the provision of public services.
  • Procurement in the Bank's public sector operations is governed by the EBRD's Procurement Policies and Rules, which stipulate that open tendering should normally be applied for a public sector project; only in exceptional circumstances are other procurement methods considered. Open tendering ensures equal opportunities for all interested tenderers, irrespective of country of origin, to participate in a tender financed by the EBRD. To help all parties involved in the tendering and contract process, the Bank has made available a range of material, such as standard tender documents and procurement guidelines. Invitations to tender, expressions of interest, contract award information and other essential information regarding EBRD-funded contracts is published monthly by the Bank in Procurement Opportunities. Procurement information is also provided  in the Official Journal of the European Communities and United Nations Development Weekly.

    Tendering opportunities are available for Goods, public works and services contracts and advertised in Procurement of consultant services financed by Technical Cooperation Funds. See also Procurement of consultant services financed by the EBRD.

    The Procurement Department welcomes your comments on its procurement documents and guidelines.
    Please send these by e-mail to Brigitte Gontran

    _______________________________________________________________________
    http://www.unhcr.ch/fdrs/kosapp04b.htm
     
    UNITED NATIONS INTER-AGENCY DONOR ALERT FOR URGENT NEEDS RELATED TO THE KOSOVO CRISIS - ADDENDUM 3

         Annex B: Guidelines for Donations to the Kosovo Emergency

    In an effort to communicate effectively with donors, and to facilitate UNHCR’s task as lead agency, please take note of the following to help coordinate and track donations in response to the Kosovo emergency. These guidelines may be updated or revised, depending upon the evolving situation.

    Assistance General

    Please inform UNHCR of goods and services that you can offer for the emergency response (fax +41 22 739 7352, e-mail: hqfr00@unhcr.ch). The most urgent needs exist in the sectors of shelter, logistics and health (as of 1 April 1999).

    Inform UNHCR of goods and services approved for the emergency:

         type and quantity (above minimal quantities or a value over US$ 10,000)
         leadtime
         the recipient (UNHCR, other UN agency, Government, NGO, others)

    Inform UNHCR (fax +41 22 739 7306, e-mail savage@unhcr.ch) of the following details of consignments, preferably before they are despatched as well as those already underway:

         item with basic specifications, quantity, weight, volume
         mode of transport, place of arrival, final destination, time of arrival
         shelf-life for food, drugs and medicine
         consignee

    Assistance to UNHCR

    For goods consigned to UNHCR

    UNHCR Tirana, Albania
    Notify and Delivery Address: Pelikan Agency Warehouse, Port of Durres, Tel. 355 52 25 510, Fax 355 52 25 511, Contact: Mr. Genci Mataj. Important: Send documents at least one day ahead of consignment

    UNHCR Skopje, Former Yugoslav Republic of Macedonia
    Notify and Delivery Address: Fersped, Skopje, Warehouse No. 3-7 15th Corpus-2, Contact: Cvetanka Raleva, Tel. +389 91 111 099, Fax +389 91 111 496. Important: Trucks must have the international green card to enter the country. Send documents at least one day ahead of consignment.

    Food consignments require a Fit-for-Human-Consumption-Certificate. Food, drugs and medicine need a maximum shelf-life. Labels, in particular for drugs and medicine, should be in English or French.

    Assistance to Other Agencies

    Assistance to other agencies should be channeled directly to the respective agency in the usual manner.

    Information

    If you require any assistance concerning transport/logistics, please contact UNHCR Supply and Transport Section (STS), Tel. +41 22 739 7931 or 739 8483, Fax +41 22 739 7306.

    Updates on identified shortfalls will be communicated to donors on a regular basis.

    A guide for donors entitled "Making Contributions In Kind to UNHCR" can be obtained from Tel. +41 22 739 8176. It contains general information about in-kind contributions as well as practical advice concerning valuation, logistics and other such matters.

    Cash contributions can be pledged or paid against the Inter-agency Consolidated Appeal for the region or its subsequent revision(s).

    The UNHCR Media & Public Affairs Unit is publishing regular updates on the situation in Kosovo, including figures for cross-border displacement. These updates are available on UNHCR's public web site (www.unhcr.ch) under the rubric "Kosovo latest". In addition, UNHCR distributes these updates to EXCOM members and other UN agencies in Geneva.

    The Kosovo Operations Cell operates on a 24-hour basis. It serves as UNHCR's central coordination unit for the exchange of information regarding all issues connected to the crisis in the Southern Balkans. The contact numbers of the Kosovo Operations Cell are as follows :

              Hotline :      +41.22 739.80.00
              Fax :           +41.22 739.73.30
              E-Mail :        hqemops@unhcr.ch

    _______________________________________________________________________
    http://www.uncsd.org/about/sid_gen.htm
    UNCSD - United Nations Common Supply Database

    About UNCSD

    The following Organisations in the UN system have agreed to develop and support a common supply database, the United Nations Common Supply Database (UNCSD):

         IAEA - International Atomic Energy Agency
         ILO - International Labour Organization
         ITC - International Trade Centre
         UNDP - United Nations Development Programme
         UN/FALD - UN Field Administration and Logistics Division
         UNFPA - United Nations Population Fund
         UNHCR - United Nations High Commissioner for Refugees
         UNICEF - United Nations Children's Fund
         UNOPS - United Nations Office for Project Services
         UN/PD - UN Procurement Division
         UNRWA - United Nations Relief and Works Agency
         WFP - World Food Programme

    Currently, in the first phase of development, the UNCSD contains contact information on companies interested in serving as suppliers to the UN system. Future developments under consideration include a wide range of capabilities, varying from sharing qualification information to generation of procurement statistics. Inter-agency cooperation in the UNCSD provides a channel for improved communication between Organisations in the UN system, and between the UN system and its suppliers and donor countries. Access to the UNCSD is available to Organisations in the UN System and the World Bank.

    The UNCSD has a unique management structure within the UN System. The activity is managed by a Steering Committee made up of one representative from each of the twelve participating Organisations. The Steering Committee has decided that the UNCSD must be a self-funding activity. The structure of funding to the UN System necessitated this decision since donors allocate funds to individual Organisations, not clearly providing for this type of inter-Organisation activity. Further, such an activity should provide value for which participating suppliers willingly pay.

    To register as a potential supplier to the UN system, please contact the UNCSD Secretariat at the address on the Contact page.

    _______________________________________________________________________
    http://www.iapso.org/unsid/sid_gen.htm
    The UN system is a vast market (nearly USD 3 billion annually) for a wide range of goods and services. To facilitate the sourcing of suppliers by procurement staff, UNDP/IAPSO participates with various UN
    Organizations in supporting the United Nations Common Supply Database (UNCSD).

    To register as a candidate to supply goods or services to IAPSO and the other partipating UN organisations, please visit the UNCSD website at www.UNCSD.org
     


    wplarre@bndlg.de  Mail senden

    Homepage    | Inhaltsverzeichnis - Contents
     

    Seite erstellt am 14.08.1999